Квест
Досвід роботи вчителя біології
Біленьківської загальноосвітньої
школи І – ІІІ ступенів
Клунько Світлани Василівни
Тема досвіду: «Використання квесту як засобу активізації
навчальної діяльності учнів»
Вступ. Упровадження інноваційних технологій та методик навчання і виховання
сприяє різнобічному розвитку школярів, зацікавленості учнів і викладачів. Квест дозволяє розвивати активне пізнання на
уроках, позаурочних заходах, допомагає долати труднощі, розвиває мислення
дитини ( розплутати, придумати, знайти вихід із нестандартної ситуації),
розвиває інтерактивні здібності.Актуальність проблеми. Перед сучасною школою постає важливе завдання, яке полягає у «…створенні умов для розвитку особистості й творчої самореалізації кожного громадянина України, вихованні покоління людей, здатних ефективно працювати й навчатися протягом життя, оберігати й примножувати цінності національної культури та громадянського суспільства, розвивати і зміцнювати суверенну, незалежну, демократичну, соціальну та правову державу як невід'ємну складову європейської та світової спільноти» (Національна доктрина розвитку освіти).
Мета: створення умов для гармонійного і всебічного розвитку учнів, людей, що знають і люблять свій рідний край
Об’єкт: навчальний процес, який сприяє розвитку відповідальних громадян, патріотів своєї землі на уроках і в позаурочний час.
Предмет: дидактичні умови при формуванні екологічних та здоров’язберігаючих компетентностей на уроках і в позаурочний час: походи, подорожі, екскурсії.
Квест дає можливість:
-
активізувати процеси
мислення;
-
створювати інтерес до
предметів природничого циклу;
-
розвивати увагу і пам’ять;
-
поєднувати інноваційні і
традиційні засоби навчання;
-
розвивати вміння і навички
працювати у колективі;
-
використовувати різноманітні
джерела інформації;
-
покращувати фізичний стан здоров’я
дітей, збільшувати рухову активність учнів.
Спочатку назва «квест» (англ. quest) використовувалася в назві
комп'ютерних ігор, розроблених компанією Sierra On-Line: King's Quest, Space
Quest, Police Quest. Пізніше квестом почали називати активні
екстремальні та інтелектуальні ігри. У 1995 році модель веб-квесту
була представлена викладачем університету Сан-Дієго Берні Доджем як метод для
найбільш вдалого використання Інтернету на уроках. Ним було виділено 12 видів
завдань для веб-квестів: переказ, планування та проектування, самопізнання,
компіляція, творче завдання, аналітична задача, детектив, головоломка, таємнича
історія, досягнення консенсусу, оцінка, журналістське розслідування,
переконання, наукові дослідження.За джерелами Вікіпедії, квест (від англ. quest – пошук, пошук щастя / знання / істини, пошук пригод) – інтелектуальне змагання з елементами рольової гри, основою якого є послідовне виконання заздалегідь підготовлених завдань командами або окремими учасниками.
Для підготовки квесту необхідно дотримуватися таких складових:
- Організаційний
етап: визначення місця проведення, часових
рамок, учасників, скласти сценарій
- Завдання повинні бути оригінальними і цікавими
- Визначення
складу команди
- Окреслення
завдань для учасників і їх кінцевий результат
- Список джерел
для повторення, які є необхідними для виконання завдань
- Інструктаж
учнів перед проходженням завдань
- Бали за
кожне виконане завдання (критерії оцінювання)
- Медогляд,
якщо будуть фізичні навантаження ( завдання на швидкість або силові
вправи)
- Результат
квесту ( досвід набутий учнями)
При використанні квесту, як методу стимулювання і мотивації навчально-пізнавальної діяльності учнів засобами ігрової діяльності школярі шукають оригінальні рішення. Під час гри команди вирішують логічні завдання шляхом підказок і пошуку рішень у нестандартних ситуаціях. Після завершення чергового завдання команди переходять до виконання наступного. Перемагає команда, що виконала завдання швидше за інших.
При використанні дидактичних ігор як методу навчання, застосовую окремі прийоми при проведенні квесту: головоломки, ребуси, «крокодил», анаграми, викреслення зайвого, шифрування, збирання предметів, створення за зразком, представлення за обмежений час результатів дослідницької роботи у вигляді виступу, презентації, стінгазети, брошури, запитання-відповіді, розв’язування задач, «ключове слово», складання пазлів.
Варіантом квест-діяльності є веб-квест, який, використовуючи інформаційні ресурси Інтернет та інтегруючи їх у навчальний процес, допомагає ефективно формувати цілий ряд компетенцій: соціальних, навчальних, комунікативних, інформаційних.
Веб-квест представляє собою досить не простий пошук інформації в мережі. Учасники веб-квесту вчаться використовувати інформаційний простір Інтернет для розширення сфери своєї творчої діяльності. Оскільки діти цікавляться всім незвичайним, яскравим, то неординарність завдань дає змогу переключити увагу, змінити хід думок, учень починає мислити не тільки логічно, а й абстрактно, творчо, що, в свою чергу, сприяє розвитку вищих форм мислення.
Застосування такого методу змінює процес засвоєння нових знань. Діти мають можливість більше спілкуватися, висловлювати власну думку, у них розвивається вміння не тільки працювати самостійно, а й у команді.
Вважаю, що система роботи з використанням квестів формує пізнавальний інтерес до вивчення будь-якого предмета.
Розвиток логічного мислення, пам’яті, уваги, уяви, спостережливості, інформативних вмінь підвищує загальний рівень розвиненості школяра. Ким би не збирався стати учень, який фах не обрав би, йому потрібно правильно і швидко міркувати, діяти організовано, враховуючи обставини і наявні ресурси. Впевнена, що той вчитель, який спробує створити та провести хоча б один квест з учнями, одразу побачить у своїх вихованцях позитивні зміни.
Сценарій квесту: «Посвята в юних
краєзнавців»
Мета:
вивчати природу і історичні пам’ятки рідного села; розвивати увагу, пам'ять,
вміння аналізувати, працювати в команді, швидко реагувати на завдання,
знаходити нестандартні рішення; виховувати почуття любові й інтересу до культури,
історії, природи рідного села.
Місце
проведення: Біленьківська загальноосвітня школа та територія села Біленьке.
Підготовчий
етап:
1.Вимоги
до вихованців, яких приймають до лав туристсько-краєзнавчого гуртка:
1) учаснику повинно бути не менше, ніж 10 років;
2) повинен захоплюватись історією рідного
краю;
3) бути готовим працювати в команді;
4) мати інтерес до природничих наук;
5) позитивне та бережне ставлення до природи.
2.
Орієнтована обґрунтована дата проведення посвяти:
День
здоров'я
3. Клятва
туриста-краєзнавця:
Клянусь, пізнавати свій рідний край, свій
народ, свій рід .
Клянусь, бути корисним своєму народу,
Батьківщині.
Клянусь, поважати колег та однодумців своїх.
Клянусь, вкладати до спільної справи частку
свого серця, бути творчим.
Клянусь, бути допитливим та розважливим, вивчати
та досліджувати.
Клянусь, любити та примножувати багатства
природи!
Клянусь, віднині бути юним краєзнавцем та
дослідником!!!
4.
Посвячення буде проходити у вигляді квесту.
Учасники повинні у складі команд подолати 8 точок, використовуючи карти та
підказки, та, проходячи кожний з етапів, будуть знаходити частини зображення,
склавши які, після виконання останнього доручення, отримають цілісну емблему
гуртка.
(Основна думка цього завдання: навчити дітей
працювати в команді, використовувати свої знання та навички, розуміти, що вони
- як частинки емблеми - є складовими цілісної структури).
ТОЧКА
1.
Місце - парк Слави
1. Діти разом з керівником зачитують клятву
юного туриста-краєзнавця.
2. Керівник ділить 16 членів гуртка на 2 команди (по 8 дітей)
Згодом вони отримують перше завдання та карту Біленького
"на Софорі, яка є поблизу школи, що була
побудована у 1914 році ви знайдете характерний знак та підказку як діяти
далі".
ТОЧКА
2.
Місце - сільська церква (у минулому ремісниче
училище)
на Сафорі є послання та шматок зображення
"всі люблять музику, тож шукайте
танцювальний зал першої в Україні сільської школи".
ТОЧКА
3.
Місце - музична школа,танцювальний зал;
на вході діти бачать знак-послання
"†"
ТОЧКА
4.
Місце знаходження - Хрест (пам'ятний знак про
знаходження раніше на тому місці церкви, що була зруйнована більшовиками);
біля нього знаходять камінь із знаком та
посланням
"цеглина є основою фундаменту будинку, тож
знайдіть найдавнішу споруду села, де на сходах буде те, що шукаєте".
ТОЧКА
5.
Місце знаходження - маєток Міклашевського;
на сходах є камін із знаком - там послання
"у кожного з нас є родина, кожен із нас є
листочком генеалогічного дерева, знайдіть найстаріше дерево, які таємниці воно
повідає вам?"
ТОЧКА
6.
Місце знаходження – 300- літній дуб;
на ньому є знак та послання.
Точка 7
«Ерудитам» необхідно назвати 10 рослин і 10
тварин, які охороняються в нашій місцевості
"порядок є обов'язковим та допомагає
уникнути хаосу, упорядкуйтесь і ви на лінійці".
ТОЧКА 8.
Ставши в лінію, діти зустрічають керівника, що
дає їм останній шматочок зображення та пропонує
скласти його в ціле: емблему.
Вручає команді переможцю почесну грамоту.
Підсумок.
У залежності від пори року учні беруть участь у
природоохоронній акції. Весною висаджують дерева, влітку доглядають за
клумбами, поливають дерева, взимку годують птахів, восени прибирають опале
листя.














Немає коментарів:
Дописати коментар